לפרטים וקביעת תור: 072-3712-103

מניעת שתיית אלכוהול בקרב בני נוער

תופעת ההתמכרות ואלכוהול בגיל ההתבגרות הפכה לשכיחה למדי בימינו. תחילת השימוש באלכוהול הוא בדרך כלל ניסיון חד פעמי הנובע מתוך לחץ חברתי וסקרנות. אצל חלק מבני הנוער, ולצערנו יותר ויותר, הניסיון החד פעמי הופך לשימוש תכוף באלכוהול העלול להוביל לירידה בתפקוד היומיומי ואף להתמכרות. בבעיית האלכוהול בקרב בני נוער ניתן לטפל במספר צורות כמו טיפול קבוצתי, אישי או טיפול משפחתי לצד תוכניות שונות למניעת שימוש באלכוהול.

הסיבות לשתיית אלכוהול בקרב בני נוער הן מגוונות. להלן כמה מהן:

• משבר זהות הנובע מהשינויים הרבים בגיל ההתבגרות

• בעיות בבית ומריבות עם הורים ואחים

• משפחה לא מתפקדת (הורים גרושים)

• שתיית אלכוהול במשפחה

• לחץ חברתי

• כישלון בלימודים

• הפרעות נפשיות כגון דיכאון, חרדות, הפרעות אכילה ועוד

בין הסיבות הרבות לבעיית האלכוהול אצל בני נוער, ערעור התא המשפחתי הוא גורם חשוב ביותר, אשר עבודה משותפת לשיפור מצב בבית יכולה באמצעות טיפול משפחתי עשויה להביא לתיקון המצב.

מהי שכיחות שתיית אלכוהול בקרב בני נוער

בארצות רבות שתיית אלכוהול מתחילה כבר בגיל ההתבגרות, כאשר בארצות המערביות מדווחים כחמישית מבני גיל 12-13 על שתיית אלכוהול ועד ל-70% עד לגיל 17. בארץ המצב יותר טוב, אך עדיין יש עליה הדרגתית מדי שנה בצריכת האלכוהול בקרב בני נוער. בסקר שנערך נראה כי 28% מהתלמידים מדווחים על שתיית אלכוהול בסופי שבוע, ואילו 24% ענו בחיוב לשאלה האם אי פעם השתכרו. אחוז זה גבוה משנים עברו, למשל בשנת 1994 ענו בחיוב על שאלה זו רק 14% מהנשאלים. גם גיל תחילת השתייה יורד, 25% מהנשאלים דיווחו כי התחילו לשתות עוד לפני גיל שתים עשרה.

מניעת שתיית אלכוהול בקרב תלמידים

פעולת המניעה מבוססת על אהבה ואכפתיות מצד המבוגרים הנמצאים בסביבתו של הילד, והרצון לעזור לו להימנע מלהגיע למצבי סיכון. רוב הילדים עד גיל שתים עשרה נחשפים לשתיית אלכוהול בנוכחות הוריהם והם סקרנים לדעת על מה כל המהומה. כאשר ילדים שואלים שאלות על אלכוהול אין להתחמק מתשובה, יש לספר את האמת לגבי הסכנות שבשתיית אלכוהול, ולהתייחס לכך ששתייה לא מבוקרת עלולה גם להרוג. הורים מהווים מקור השפעה לילדיהם ומודל לחיקוי, כך גם בעניין שתיית אלכוהול. נמצא שיש קשר בין שתייה בקרב תלמידים ובין הרגלי השתייה של ההורים.

טיפול משפחתי למניעת שתיית אלכוהול בקרב בני נוער

שתיית אלכוהול והתמכרות בקרב בני נוער קשורה לעיתים קרובות בבעיות בבית או בפירוק התא המשפחתי. כדי לצאת מן המלכוד יש לטפל קודם באיחוד התא המשפחתי ומניעת קונפליקטים בין הנפשות בבית, בעיקר בין ההורים לנוער, קונפליקטים שעשויים להוות את המקור לבעיית האלכוהול. אנו ממליצים על טיפול משפחתי, אשר יחזק את הקשר בין הורים לילדיהם וילמד את הצדדים איך לפתור בעיות בלי להיכנס לריבים ומתיחויות בתוך המשפחה.

נבנה על ידי Sitexpress