לפרטים וקביעת תור: 072-3712-103

סימנים מוקדמים לזיהוי הפרעות אכילה

בעולם המודרני שבו אנו חיים, עולם שמקדש את המראה החיצוני ואת חיי הזוהר, על אנשים רבים מופעל הלחץ להקפיד על מראה חיצוני שעומד ב"דרישות המקובלות". אך אם בעבר רק מבוגרים היו חשופים ללחץ הזה, ובצורה מתונה יחסית, כיום גם ילדים מופגזים מכל עבר במסרים לגבי איך הגוף שלהם "אמור" להיראות, וגרוע מכך, מה יקרה אם הם לא יקפידו על מראה חיצוני מסוים. לעתים הפחד והלחץ לא מוצאים פורקן ומצטברים לכדי דימוי עצמי נמוך, אשר עלול להתגלם בדמות הפרעות אכילה.

לאילו סימנים להפרעות אכילה הורים צריכים לשים לב?

  •  ניסיונות להימנע מאוכל – כמובן שהסימן הבולט ביותר הוא התנהגות חיצונית, שעשויה ללבוש צורות שונות, שמטרה להימנע מאכילה. בין אם מדובר במתן תירוצים או בהעמדת פני חולה או נגעל מהאוכל, בשורה התחתונה מדובר בניסיונות שונים לדלג על ארוחות ללא הצדקה אמיתית מלבד החשש מפני העלאה במשקל.
  • אכילת מזון או צבירתו בחשאי – לעתים קרובות ילדים הסובלים מבעיות אכילה חשים מודעות מוגברת כלפי הבעיה שלהם, ומפני שהם מתביישים בה או אינם מצליחים להבין אותה או להיפטר ממנה, ולא אחת הם ינסו לאכול הרחק מעיניהם של אנשים אחרים ובעיקר מעיני הוריהם. שיטה זו מאפשרת להם לממש את הפרעות האכילה שלהם ללא רגשות אשם, או להפגין את הפרעות האכילה שלהם בצורה יותר משולחן רסן. חשוב לשים לב לילדים שמנסים להתחמק מארוחות משפחתיות ומתעקשים על אכילה בגפם.
  • עיסוק טורדני במזון – בדומה למבוגרים, גם ילדים בעלי הפרעות אכילה מרבים להתעסק במזון, עד כדי כך שלעתים קרובות הם מגבשים טקסים מסוגים שונים סביב פעולת אכילת המזון. ייתכן שהם יגבשו חוקים נוקשים לגבי אכילת מזונות מסוימים, לגבי שעות האכילה או לגבי ההתנהגות בזמן האכילה. בנוסף, עיסוק טורדני במזון עלול לבוא לידי ביטוי גם בדיבור מוגזם על מזון, משקל, מראה חיצוני וכדומה.

כיצד ההורים יכולים לעזור לילדיהם הסובלים מהפרעות אכילה?

  • הימנעו ממתיחת ביקורת – בין אם ילדכם מודע להפרעת האכילה ממנה או סובל ובין אם לא, חשוב שתפתחו סבלנות כלפי מצבו ושלא תמתחו עליו ביקורת שעלולה רק לגרום לו להתבצר במצבו עוד יותר. בנוסף, הערות שליליות או ביקורת על המראה החיצוני של ילדים, כמו משקל, צורת גוף וכדומה, עלול לגרום לילד לחשוב שחייבים להיראות בצורה מסוימת כדי להתקבל לחברה. העבירו לו מסרים של קבלה כמו שהוא ותפתחו את בטחונו העצמי.
  • תלמדו את ילדכם אודות המציאות – אם הילדים שלכם מרבים לצפות בטלוויזיה ולגלוש באינטרנט, קרוב לוודאי שהם מופגזים בדימויים של מראה חיצוני הרחוקים שנות אור ממה שהם מכירים מחיי היום יום שלהם. הפער הזה עלול לגרום להם לעשות מעשים קיצוניים בניסיון להיראות "מושלמים", לכן חשוב שתלמדו אותם כיצד אנשים נראים בחיי היום יום, וכן תסבירו להם על כך שבני אדם שונים נראים שונים ושצריך לקבל את כולם כמו שהם.

למידע נוסף אודות הפרעות אכילה אצל ילדים ובני נוער, אתם מוזמנים להיכנס לעמוד הבא:

http://www.mind-you.co.il/

נבנה על ידי Sitexpress